چهارشنبه ٢٥ مهر ١٣٩٧
برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین جزایری در دومین

حجت الاسلام و المسلمین جزایری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین جزایری در دومین نشست مشترک مدیر حوزه های علمیه با اساتید و دست اندرکاران دفتر تدوین متون درسی حوزه در سال جاری ضمن تقدیر از همه تلاش های دلسوزانه اساتید ، کارشناسان و مدیران این دفتر در امر اصلاح و تدوین متون و کتب درسی حوزه اظهار داشت: ما با شیب آرام و تدریجی و با در نظر گرفتن اصل واقع بینی به سمت اصلاح و بازسازی حرکت می کنیم و با وجود مشکلات و کمبودها،توفیقات خوبی هم در این زمینه داشته ایم.

وی افزود: در طول ماه های اخیر با برگزاری نشست های مشترک با اساتید ، مدیران و برخی نخبگان رشته های تخصصی توانسته ایم به موفقیت های ارزنده ای دست یابیم اما طبعاً رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل نیازمند گذشت زمان و همچنین حمایت های مادی و معنوی بیشتر است.

این مدیر حوزوی همچنین گفت: یکی از اقتضائات و الزامات در این باره توجیه و آموزش اساتید به خصوص در شهرستان ها بوده که در این باره نیازمند توجه بیشتر هستیم ، ضمن آن که برای تدوین متون و این که فرصت لازم را داشته باشیم نیاز است که سرفصل ها به موقع به دست ما و گروه های تخصصی برسد.

وی اضافه کرد: این مساله از آن رو مهم است که می دانیم، اگر ما زمان مناسب نداشته باشیم چه بسا در کیفیت کار اثرش را بگذارد و حال آن که ما متن قوی و ارزشمند برایمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین جزایری در خاتمه گفت: در حال حاضر اساتید و کارشناسان خبره در هفت گروه شامل ادبیات، قرآن، منطق، کلام، تاریخ ، اخلاق و فقه و اصول مشغول به فعالیت هستند و برکات و ثمرات قابل توجهی در مدت اخیر داشته اند.


 

حجت الاسلام و المسلمین جزایری در سومین نشست اساتید برنامه آموزشی سطح یک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حمید جزایری در سومین نشست اساتید برنامه آموزشی سطح یک با اشاره به جایگاه و اهمیت مرکز تدوین متون درسی حوزه های علمیه اظهارداشت: بحث متون درسی در حوزه های علمیه از مباحثی است که از قدیم مورد توجه و تاکید ویژه مسئولین بوده و و از آنجا که محور آموزش حوزه است حساسیت های خاصی را به خود جلب کرده است از این جهت باید این متون از اتقان و دقت و جامعیت قابل قبولی برخوردار باشد .

وی افزود: مرکز تدوین از سه اداره «گروه‌های علمی»، «استاندارد سازی و ارزیابی» و «پشتیبانی» شکل گرفته که بیشترین بار مرکز بر عهده گروه های علمی آن است.

حجت الاسلام  والمسلمین جزایری ادامه داد: گروه‌های علمی این دفتر شامل اخلاق، کلام و عقاید،‌ ادبیات، برنامه ریزی درسی، فقه و اصول،‌ تاریخ و قرآن می باشد که بعضی از گروهها به فراخور نیاز شان دارای کار گروههایی در زیر مجموعه می باشند مثل گروه ادبیات که شامل چهار کار گروه صرف و نحو و لغت و بلاغت است.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه های علمیه بیان داشت: در فرآیند تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه بنا را بر مشورت با اساتید و مدیران مدارس علمیه گذاشته‌ایم تا مشخص شود که کدامیک از دروس نیازمند تغییر جدی است و کدامیک تطابق بیشتری با سرفصل‌های تصویب شده دارد.

وی اظهارداشت:   دفتر تدوین متون برای سال اول حوزه، کتابهای جدید را تدوین و در اختیار مدارس متقاضی قرار داد که ما در این نشست دو روزه در جهت ارتقاء کار خود از نظرات اساتید و متخصصان امر بهره‌مند بردیم.

حجت الاسلام و المسلمین جزایری ادامه داد: در متون جدید نگاه جدی به آموزه های قرآن و روایات، استفاده از تراث علمی گذشته، اتقان علمی کتب و آموزشی و رعایت استانداردهای آموزشی به عمل آمده و تلاش شده کتابها پاسخگوی نیاز طلاب و دانش پژوهان باشد و به گونه‌ای طراحی شده که سطح علمی طلاب را افزایش دهد.

وی به کارگاه های آموزشی دو روزه این مرکز اشاره کردو گفت: در روز اول کارگروه صرف که شامل کارگاه نقد صرف 1 و2 و کارگروه نحو که شامل کارگاه نقد نحو 1 می باشد را داشتیم و در روز دوم کارگاه نقد صرف 3 و نحو 2 و 3 را برای اساتید حاضر در این نشست دو روزه برگزار کردیم.

 


forum.tmd.ir