يکشنبه ٠٦ اسفند ١٣٩٦
برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار طی سخ

نشست مشترک مدیر حوزه های علمیه با مسئولان و اساتید دفتر تدوین متون

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار طی سخنانی در نشست مشترک مدیر حوزه های علمیه با مسئولان و اساتید دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت و حساسیت ویژه امر تدوین متون و کتب درسی در حوزه اظهار داشت: طبعاً در مقابل هر کار جدید و نویی ، مخالفت هایی نیز وجود دارد اما مهم آن است که ما از همه ظرفیت ها و نظرات بهره مند شده و با فکر و برنامه ریزی بهتر کارها را به سامان برسانیم.

وی که خود عضو گروه کلام این دفتر است ، همچنین خواستار حمایت و تقویت بیشتر دفتر تدوین متون درسی حوزه به منظور انجام بهتر رسالت ها و ماموریت هایش شد و گفت: در برخی موارد نیاز است که اساتید آموزش داده شده و نسبت به تغییرات متون به خوبی توجیه شوند ، ضمن آن که نباید از آماده کردن کتب کمک آموزشی نیز غفلت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی متولی

حجت الاسلام و المسلمین حسینی متولی، مدیر گروه ادبیات این دفتر نیز با اشاره به این که ما سرمایه های انسانی گرانقدری در حوزه داریم که باید از توان علمی و فکری آن ها به خوبی استفاده کنیم، افزود: بی شک تحقق مطالبات مقام معظم رهبری مستلزم این است که تصمیم گیران عالی حوزه با بدنه حوزه به خصوص اساتید و نخبگان ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشد که این امر به خصوص در بحث تدوین متون و کتب درسی بسیار مفید خواهد بود.

وی همچنین بر لزوم حمایت بیشتر از دفتر تدوین متون و به خصوص اختصاص ساختمان مناسب به آن تاکید کرد و بیان داشت: یکی دیگر از الزامات حمایت های معنوی در کنار حمایت های مادی از اساتید و کارشناسان امر تدوین و تالیف کتب درسی در حوزه است.

 


forum.tmd.ir