دوشنبه ٠٣ ارديبهشت ١٣٩٧
برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اولین نشست هم اندیشی مدارس منتخب با دفتر تدوین متون درسی

اولین نشست هم اندیشی مدارس منتخب با دفتر تدوین متون درسی

حجت الاسلام حمید جزائری در حاشیه اولین نشست هم اندیشی مدارس منتخب با دفتر تدوین متون آموزشی و درسی حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح برنامه‌های این مرکز پرداخت.

تشریح روند تهیه متون جدید آموزشی حوزه

وی با بیان این که بحث متون در حوزه های علمیه از موضوعاتی بوده که در گذشته مورد توجه و تأکید بزرگان و مسؤلان بوده و حساسیت های خاصی بر روی متون داشتند اظهار داشت: محور آموزش در حوزه، متون درسی است و این امر می طلبد متون درسی حوزه از اتقان و جامعیت قابل قبولی برخوردار باشد. 

حجت الاسلام جزائری خاطر نشان ساخت: بر همین اساس دفتر تدوین متون ضرورت ارتباط با اساتید مدارس و استفاده از تجارب آنها را مورد اهمیت قرار داده، اقدام به برگزاری اولین جلسه هم اندیشی مدارس منتخب نموده است.

مدیر مرکز تدوین متون آموزشی و درسی حوزه های علمیه گفت: نحوه بازنگری در متون، ضرورت توجه به نیازهای آموزشی، ضرورت اتقان متون آموزشی، ظرفیت مدارس برای همکاری با دفتر متون، آموزش مخاطبان در سطوح مختلف آموزشی در مدارس علمیه از سیکل گرفته تا دیپلم و بالاتر، ضرورت توجه به شرایط ویژه حوزه علمیه و نیازهای علمی دانش پژوهان را از جمله نکات قابل توجه ای بود که اساتید و مدیران مدارس علمیه به آن اشاره کرده اند.

حجت الاسلام جزائری تطابق کتاب‌های درسی با زمان بندی اختصاص داده شده، اهمیت استفاده از فکر و اندیشه مدارس، اهمیت ابعاد مختلف تحول در حوزه و حساسیت های مرتبط با آن و ضرورت توجه خاص با اسناد بالادستی و نیز فرامین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در مسئله شکل‌گیری و ساماندهی متون از دیگر نکات ارائه شده در این جلسه عنوان کرد.

وی ادامه داد: دفتر طراحی متون در نظام جدید آموزشی، برای پایه اول، کتابهای آموزشی باز سازی نموده و در اختیار مدارس منتخبی که این نظام آموزشی جدید را به اجرا گذاشته اند، قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین جزائری با اشاره به این که در تولید محتوای کتاب‌ها، از نظرات و پیشنهادات سازنده کارگروهای علمی و اساتیدی صاحب نظر بهره گیری و ارزیابی شده، اظهار داشت: سعی گردیده درمتون جدید نگاه جدید به آموزه‌های قرآن و روایات و تراث علمی گذشته و رعایت استاندارد محور برای کاربردی کردن متن‌ها صورت گیرد تا پاسخ گوی مناسب طلاب و نیازهای روز باشد.

 مدیر مرکز تدوین متون آموزشی و درسی حوزه های علمیه با بیان اینکه تمام تلاش در طراحی متون جدید برای سطح ارتقاء علمی طلاب در نظر گرفته شده، افزود: مهمترین نکته بعد از سطح ارتقای علمی طلاب، موضوع در نظر گرفتن زبان و محتوای کتابهای بازسازی بود که به این امر هم توجه لازم شده است.

 وی تناسب کتاب با مقطع تحصیلی، بازسازی شکلی و استاندارد کردن شکل ها، تناسب با سرفصلهای مصوب و عمق بخشی به کتابها در عین رعایت کاربردی کردن را از معیارهای باز سازی کتاب برشمرد.

حجت الاسلام جزائری به بعضی تفاوت ها در نظام جدید آموزشی در دوره مقدماتی مقاطع سیکل و دیپلم به بالاتر هم اشاره کرد و افزود: مقاطع سیکل 6 سال و دیپلم به بالاتر 5 سال، مختلف بودن زمان اختصاصی برای هر درس مثلا برای سیکل 40 ساعت و برای دیپلم به بالاتر30 ساعت و آموزش حضوری بعضی کتابها مانند تجوید (1 و2 ) و عقائد برای مقطع سیکل و غیر حضوری برای دیپلم به بالا در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام جزائری اظهار داشت: سیاست دفتر تدوین متون این است که در هر نیم سالی کتابهای جدیدی به ترتیب پایه ها ارائه نماید و برای تدوین کتابها هم گروهایی مانند فقه و اصول، اخلاق، تاریخ، مفاهیم و تفسیر قرآن، قرآن و تجوید و ادبیات عرب با سه کارگروه مانند صرف، نحو و بلاغت در دفتر فعال می باشند.

 


forum.tmd.ir