برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > حجت الاسلام علی نظاری پیرامون نظام جدید آموزشی سطح یک حوزه


  چاپ        ارسال به دوست

حجت الاسلام علی نظاری

حجت الاسلام علی نظاری پیرامون نظام جدید آموزشی سطح یک حوزه

از نظر شما در طرح تحول کتب حوزه، چه آسیب ها و آفاتی می تواند در تدوین آنها وجود داشته باشد و همچنین چه فرصت ها و نقاط قوتی؟

اول اینکه بنده همه کتاب ها را تمام نکرده ام تا این مقداری از کتاب ها را که خوانده و یا تدریس کرده ام  نظرم این است که کتاب باید جامع اطراف و مانع اغیار باشد.

 دوم؛ باید کتاب را با مخاطب آن سنجید. هدفی که کتاب برای آن نوشته شده تا طلبه را به مقصدی برساند آن هدف نیز باید ملاحظه شود. و باید بین هدف و واقعیات مربوط به مخاطب هم تناسب وجود داشته باشد. سطح بینش و تدبر مخاطب امروز ما که وارد حوزه شده اند بنحوی سطحی نگر بوده است. درست است که آنها خیلی از مسائل را شنیده اند ولی به عمق آن مسائل وارد نشده اند و سریع از آنها گذشته اند بنابراین واقعیت این است که مخاطب دیپلمه الان از دیپلمه قدیم سطح سوادشان پایین تر است و لذا سطح علمی کتاب حوزه باید با این مخاطب فعلی درنظر گرفته شود.

از نظر من نقش استاد در انتقال علم 70 درصد است پس استاد نقش مهمی دارد  و نقش کتاب 30 درصد است. یعنی اگر یک کتاب بسیار عالی هم بیاوریم ولی با سطح علمی مخاطب مناسب نباشد استاد باید شمع بشود و بسوزد تا مخاطب خویش را تربیت کند تا این تناسب را استاد بوجود آورد .

در مورد کتب نظام جدید از حیث آموزشی به اطلاع می رساند که علی الخصوص در کتاب های صرف و نحو ورود آرام و دقیقی صورت گرفته و خیلی زحمت کشیده شده است. همچنین کتاب های دیگر و کتاب عقاید 1 و 2 سطح بالایی دارند و واقعا حضوراستاد برای کلاس ها لازم است و استاد باید توان زیادی برای مخاطب بگذارد و نقصی هم که کتاب عقاید دارد، حجم زیاد آن است لذا طلاب دیپلمه‌ی خود خوان دچار مشکل می شوند و همچنین طلاب سیکلی نیز با توجه به حجم و دقیق بودن متن برای اتمام کتاب زمان کم می اورند اما کتاب جامع اطراف (به لحاظ مسائل علم ) و مانع اغیار می باشد. 


٠٩:٢٧ - 1394/12/06    /    شماره : ٣٧٣٩٩٢    /    تعداد نمایش : ٢٨٥٢



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.