برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > حجت الاسلام محسن غلامی پیرامون نظام جدید آموزشی سطح یک حوزه


  چاپ        ارسال به دوست

حجت الاسلام محسن غلامی

حجت الاسلام محسن غلامی پیرامون نظام جدید آموزشی سطح یک حوزه

چند سال هست که مشغول به تدریس می باشید؟

تقریبا 14 سال و در حال حاضر مدرس کتاب عقاید می باشم.

از نظر شما در طرح تحول کتب حوزه، چه آسیب ها و آفاتی می تواند در تدوین آنها وجود داشته باشد؟

یک مسأله این است که سطح طلاب یکسان نیست، طلاب سیکلی، دیپلمه و دانشگاهی با یکدیگر متفاوت اند و خود دانشگاهی ها هم در مقاطع مختلف - از کاردانی، کارشناسی، ارشد و یا حتی دکتری- از رشته های گوناگون می باشند، بنابراین (مخاطبان متون درسی از حیث علمی) متفاوت اند؛ مثلا کاردانی رشته مکانیک و معماری به میزان دکتری رشته الهیات و فلسفه نیاز به دروس اعتقادی ندارند، با این حال از طرف شورا، تحصیل عقاید آزاد گذاشته شده  است و در بعض مدارس  برای این درسِ دانشگاهیان کلاس گذاشته نشده است و این آفت است.

در ضمن باید برای این افراد از حیث محتوای کتاب فکری بشود زیرا طلاب بخاطر کثرت دروس و اشتغالات وقت کافی برای مطالعه نمی گذارند ، آنها برای مطالعه خودخوان عقاید نیاز به انگیزش دارند. اگر اهمیت و شیرینی آنرا احساس کنند انگیزه مطالعه پیدا می کنند که این انگیزه در سر کلاس با بیان استاد پیدا می شود. اما طلبه های سال اول برای کتاب خودخوان چنین انگیزه ای ندارند و معمولا چند شب مانده به امتحان آنرا مطالعه کرده و امتحان می دهند و این امر هدف حوزه را در مورد کتاب تأمین نمی کند.

آیا کتاب عقاید برای تدریس مناسب می باشد؟

برای دانشگاهیان نیاز به بازبینی و اصلاح دارد و حذف کلاس عقاید- علیرغم ایراداتی که به این کتاب از قبیل حجم، اصطلاحات و محتوای علمی آن وارد است- کار درستی نیست.

به نظر شما از لحاظ فنی و علمی در بازسازی کتب درسی چه اصولی باید رعایت شود؟

 یکی از این اصول، موجز بودن کتاب درسی است تا طلابی که اهل پیش مطالعه هستند و با مطالعه کتاب پنجاه الی شصت درصد مطالب آنرا می فهمند، چهل درصد برای توضیح استاد در کلاس باقی بماند والا انگیزه شاگرد برای آمدن به کلاس کم خواهد شد و دست استاد هم در کلاس بسته می شود چراکه نمی تواند مطالب را زیاد توضیح بدهد زیرا حجم مطالب بالا می رود و نخواهد توانست بموقع کتاب را به پایان برساند و چنانچه استاد بخواهد همان مطالب کتاب را دسته بندی و ارائه کند، طلبه انگیزه کافی برای یادگیری نخواهد داشت.

در این بین (بخاطر اختصار نویسی) ممکن است اختلافاتی هم بین مؤلف و اساتید هم بوجود بیاید که برای رفع آن نیازی نیست بعضی توضیحات، در کتاب درسی بیاید و برای حل این مسأله خوب است کتاب مفصل تری که توضیحات لازم را داشته باشد مختص اساتید تألیف شود.

در انتها اگر پیشنهاد و نظر و یا انتقادی دارید، بیان بفرمایید.

 تقدیر  و تشکر داریم و من باب وظیفه دعایتان می کنیم . این مصاحبه ها و نشست ها  کار خوبی است و نشان دهنده پذیرش پیشنهادات اساتید و انتقادهای ایشان است که علامت جدی بودن امر نیز است. این جلسات سبب هم فکری و اتحاد رویه و برطرف شدن شبهات است و برای مسئولین هم مفید و باعث تقویت و رفع عیوب کتاب ها می گردد.

پیشنهاد من همانطوریکه مطرح شد، قراردادن کتاب های موازی با یکدیگر جهت تدریس است چراکه سبب رقابت و مقایسه می‌شود و ایرادهای کتاب ها بهتر مشخص می شود و در نتیجه سبب رشد می گردد.

دیگر اینکه به اساتید آزادی عمل داده شود زیرا اساتید برحسب شرایط طلبه تدریس می کنند، ممکن است توضیح کم یا بیشتری بدهند و در مواردی بخاطر بالا بردن کیفیت، حجم کمتری را درس بدهند که مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت که چرا کتاب را به پایان نرسانده است.

این دغدغه ای است که ما در این 14 سال اخیر داشته ایم.


٠٩:٢٥ - 1394/12/06    /    شماره : ٣٧٣٩٩١    /    تعداد نمایش : ٢٧٤٨



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.