برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین نوری


  چاپ        ارسال به دوست

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین نوری

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین نوری

نام و نام خانوادگی: محمد حسین نوری 
استان و مدرسه محل تدریس: قم، مدرسه فاطمی(س)
سابقه تدریس: تدریس غیر رسمی از همان اوایل داشتم ولی تدریس رسمی را سه سال سابقه دارم. پژوهش هم کم و بیش داشته ام اما مقاله ای که چاپ شده باشد ندارم.
 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
قطعا باید متون تغییر پیدا کند زیرا متون فعلی پاسخگوی نیازهای امروز طلبه نیست. در همان زمینه های خودش هم با نقص روبروست مثلا کتاب نحوی حاوی مطالب صرفی است یا اینکه یک مطلب نحوی را در چند کتاب می خوانند و یا گاهی پیچیدگی متون باعث می شود چه بسا آموخته های قبلی تحت الشاع قراربگیرد. مثلا طلبه در پایه اول مطالبی را یاد گرفته حالا سیوطی می خواند در پیچ و خم عبارات سیوطی ممکن است آموخته های قبلی را هم فراموش کند.
 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
حفظ نقات قوت کتب فعلی، تکرار نکردن اشتباهات، کاربردی کردن مطالب، حذف مطالب بی فایده.
 
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
از کارتان متشکرم و می دانم که موانع زیادی پیش رو دارید و طرح شما شاید مخالف های زیادی داشته باشد، ولی با قدرت به کارتان ادامه دهید. بحث تحول از خواسته های مقام معظم رهبری نیز می باشد. موفق باشید
 


١٠:٢٩ - 1395/05/04    /    شماره : ٣٨١٢٤٧    /    تعداد نمایش : ١٨٩٩



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.