برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > حجت السلام و المسلمین ناصر پور محی الدین


  چاپ        ارسال به دوست

حجت السلام و المسلمین ناصر پور محی الدین

حجت السلام و المسلمین ناصر پور محی الدین

نام و نام خانوادگی:  ناصر پور محی الدین
استان و مدرسه محل تدریس:  کرمان، محمودیه
سابقه تدریس و پژوهش: 5 سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری درمتون درسی حوزه را بیان کنید(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید).
کتاب ها باید متناسب با نیاز روز جامعه باشد، چون حوزه باید پاسخگوی نیازهای روز باشد. سرعت تغییر فرهنگی در جامعه بسیار بالا رفته و حوزه هم باید برای تمام تغییرات، راهکار داشته باشد.
نکاتی که در تدوین متن باید رعایت شود را بیان کنید.
عمق بخشی به بنیه علمی طلبه
در نظر گرفتن تمام نیازهای طلبه
سطح بندی مطالب طبق سن و معلومات قبلی طلبه.
چنانچه نکته دیگری مد نظر حضرتعالی است ، مرقوم فرمایید.
مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند؛ اگر برنامه درسی حوزه به دست من بود، کتابهای شهید مطهری را می گفتم طلبه ها بخوانند ، خلاصه نویسی کنند و امتحان دهند.
چرا به فرمایش ایشان حداقل در برخی کتابهای شهید مطهری که بسیار ضروری است عمل نمی شود؟
در امتحان استادی، چرا فقط معیار، ادبیات است؟
آیا استاد ادبیات لزوما توانایی تدریس تجوید را دارد؟
چرا در تجوید که درسی تخصص است، متخصصین به کار گرفته نمی شود؟
برای اسلامی شدن علوم اسلامی، حوزه باید وارد عمل شود، لازم است مباحثی مانند اقتصاد اسلامی و... در سطوح بالاتر مورد توجه قرارگیرد.
 


٠٩:١٥ - 1395/05/04    /    شماره : ٣٨١٢٤١    /    تعداد نمایش : ١٩٢٦



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.