برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مصطفی مرتضایی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مصطفی مرتضایی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مصطفی مرتضایی

نام و نام خانوادگی: مصطفی مرتضایی 
 استان و مدرسه محل تدریس: کردستان،قروه، مدرسه امام صادق(ع)
سابقه تدریس: تدریس غیر رسمی از همان پایه کم و بیش بوده اما تدریس رسمی فقط 1 سال .
سابقه پژوهش:
- طراحی، اخذ مجوز و چاپ دفتر صرف با خصوصیات ویژه بر اساس نمودار کلی فعل 
- طراحی نمودار کلی فعل بر اساس شعر شیخ بهایی
- طراحی جزوه ریشه یابی کلمات سخت و نیمه سخت قرآن کریم(417) کلمه
- طراحی فهرست جامع تجزیه و ترکیب و نحو نموداری

ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
- اولا این که حتما این تغییر باید باشد زیرا متخصص این مباحث ولایت فقیه است که این را چندین سال است هشدار داده بودند که متاسفانه کمی دیر شد اما حتما نیاز بوده است.
- ثانیا بنده خودم به عینه  به این رسیده بودم که کتابهایی مانند صمدیه، سیوطی و مغنی حتما باید تغییر داده شوند و دلیل این نیز خیلی واضح است عمر طلبه به این صرف می شود که مثلا اشعار ابن مالک را تفسیر کند یا متن سخت صمدیه را تفسیر نماید و از مباحث دیگر باز می ماند و متاسفانه خیلی از سئوالات امتحانی نیز راجع  به تفسیر این اشعار است.
- در مورد کتاب صمدیه: کتاب خوبی است امانه تنها جامع نیست(مثلا بحث اسم مبالغه را ندارد) بلکه اصلا کتاب آموزشی نیست و مخصوصا برای سیکلی ها مضر است.
- مباحث مقدماتی خیلی کم بود مثلا بعضی مدارس بخاطر کمبود وقت 20 روزه نحو مقدماتی راتمام می کردند.
- جایگاه شیوه های نوین آموزشی خالی بود مانند استفاده از اشکال، نمودار،تست و غیره
- جایگاه رجوع به لغت ، لغت شناسی و ... خالی بود.
- باید قبول کنیم بدائه النحو کتاب خوبی است .کسی که به آن مسلط شود جای کتاب های دیگر را واقعا می گیرد و روش آن کاملا آموزشی بوده و از شیوه های اموزشی جدیدتری بهره برده است.
 


١٢:١٢ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩١٩    /    تعداد نمایش : ١٩٦١



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.