برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حبیب نوری


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حبیب نوری

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حبیب نوری

نام و نام خانوادگی:  حبیب نوری   
استان و مدرسه محل تدریس:سیستان و بلوچستان- زاهدان – امام صادق (ع)
 سابقه تدریس: 9 سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری درمتون درسی حوزه را بیان کنید(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید).
در همه متون ضروری به نظر می رسد چراکه :
1- برخی مطالب بدون هیچ تغییری در چند پایه تکرار می شود در حالی که انتظار می رود در هر پایه یک قدم بالاتر و تخصصی تر بخواند .
2- برخی متون اصلا ساختار آموزشی ندارد و بیشتر برای مطالعه و ارجاع مناسب است 
3- ذکر قیل و قالهایی که هیچ دخل و نقشی در تحلیل مطلب ندارد در کتب حوزوی فراوان است مخصوصا در مقاطع پایین تر 
4- محتوای غامض برخی کتب باعث دلزدگی طلاب و به رنج افتادن آنان در استخراج مطلب را پس از تدریس به دنبال دارد .
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1- تدوین و باز سازی مجدد متون درسی و قالب درسی دادن به مطالب . شکل کلی کتب کشکول مانند است و ملاب آور
2- سطح بندی مطالب و درجه بندی آنها با توجه به پایه های اول و ...
3- پاسخ گویی نیازها و سوالات روز مره طلاب و اجتماع بودن . مثل شبهات کلامی جدید و مسائل فقهی امروزی
4- کار آمد بودن کتاب و محتوای آن در طول دوره تحصیل .
5- ساختار بندی مطالب به گونه ای که با زمان بندی برنامه درسی تناسب داشته باشد.
چنانچه نکته دیگری مد نظر حضرتعالی است ، مرقوم فرمایید. 
گاه چند کتاب در عرض همدیگر ارائه می شود که مدارس انتخاب می کنند و اعمال سلیقه می کنند ، مناسب است یک کتاب جامع در هر موضوع ( صرف – نحو – کلام – فقه – اصول) تدریس شود تا نیاز به کتب جایگزین نباشد طبیعی است اگر کتاب جامع و دارای ساختار مناسب باشد دیگر جایی برای کتب متعدد نخواهد بود. 
محتوای فعلی کتب حوزه هیچکدام پاسخ گوی نیازهای دینی جامعه نیست چه مباحث اعتقادی و چه مباحث فقهی و طلبه هیچ تناسبی بین کتاب خود و سوالات جامعه نمی بیند و فاصله زیادی بین طلبه فارغ التحصیل و اجتماع وجود دارد.  
 


٠٨:٢١ - 1395/04/23    /    شماره : ٣٨٠٧٤٣    /    تعداد نمایش : ١٩٤٦



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.