برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی عنایت نژاد عمرانی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی عنایت نژاد عمرانی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی عنایت نژاد عمرانی

نام و نام خانوادگی:  مهدی عنایت نژاد عمرانی 
استان و مدرسه محل تدریس:  همدان، قروه درجزین، امیرالمومنین(ع)
 سابقه و سنوات تدریس و پژوهش خود را بیان کنید. 1سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری درمتون درسی حوزه را بیان کنید(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید). 
بخاطر مقتضیات روز و تفاوت توانایی افراد در زمانهای مختلف مثل 20 سال قبل و امروز و نیز بخاطر تفاوت سنی افراد که از سیکل و دیپلم و ... وارد حوزه می شوند قطعا باید کتب به روز شوند و طبق نیاز روز و به اندازه توان افراد و طبق سن آنها تدوین شود و بسیاری از مطالب غیر ضروری از ادبیات و فقه و ... حذف شود مثل بخش عمده کتب نحوی و لمعه و مغنی و جواهر و نیز باید طبق سال ورود حوزه درس ها بر اساس علوم تقسیم و تفکیک شود مثلا در سال اول فقط در ترم اول صرف تنها و ترم 2 آشنایی با نحو و در سال دوم فقط نحو و آشنایی با منطق و در سال سوم تکمله ادبیات و تمرین کاربردی کردن و منطق باشد و آنهایی آشنایی با کلام و در سال چهارم کلام و آشنایی با اصول فقه و بعد ورود جدی به فقه و اصول.
اگر بتوان یک کتاب در یک علم خوانده شود و موازی کاری و تکرار صورت نگیرد بهتر است مثلا یک کتاب خوب کلامی خوانده شود نه چند مورد و از تشتت و علوم مختلف جلوگیری شود مثلا طلبه در بدو ورود در سال اول با ده علم مختلف سرو کار دارد.
نکاتی که در تدوین متن باید رعایت شود را بیان کنید.
ابتدای امر باید طلبه با طلبگی آشنا شود و نباید خیلی به او فشار بیاید که زده شود و دروس را نفهمد و با پایه ضعیف بالا برود و با برنامه های جنبی در ساعات غیر درسی او را با قران و تجوید و کلام و اخلاق آشنا کرد اما آرام آرام نه بصورت یکجا.
 


١٨:٠٩ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٤٠    /    تعداد نمایش : ١٨٨٨



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.