برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محسن غلامی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محسن غلامی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محسن غلامی

نام و نام خانوادگی:محسن غلامی  
استان و مدرسه محل تدریس:چهارمحال – سید الشهداء(ع) 
سابقه تدریس:7سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
با توجه به تغییر ذائقه عمومی در کشور نسبت به امر تعلّم و نیز لزوم توجّه به سطح علمی افرادی که وارد حوزه می شوند(سیکل،دیپلم،و بالاتر از دیپلم). ونیز با نگاه به خروجی متون درسی قدیم،بازنگری و تغییر در متون امری است غیر قابل انکار. به عنوان مثال طلبه ای که با مدرک سیکل (و جدیداً هشتم) وارد حوزه می شود میزان درک آنها نسبت  به علوم انتزاعی، پایین است و لذا کتابی مانند منطق تعلیمی را بر نمی تابد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
سواد علمی افراد،اتقان علمی، عدم تزاحم و تقابل کتابها با یکدیگر مثلا یکی نکته ای را بگوید و کتاب بعدی آن را نقص کند، در نظر گرفتن زمان مناسب جهت آموزش آن متن همراه  با در نظر گرفتن زمان برای حل تمرین با توجه به سطح متوسط طلاب نه اینکه برای برنامه ریزی زمانی طلاب با سطح علمی بالا در نظرگرفته شود، خروجی متون و اینکه طلبه احساس کند با یادگیری این متون توان جدیدی پیدا کرده.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
اساتید مطرح شهرستانها خواسته شوند و در جلسات حضوری از آنها نظر خواهی شود نه اینکه فقط مکتوبات آنها دیده شود .ای بسا در این جلسات حتی به این نتیجه برسند که در بعضی از مدارس به تناسب شرایطشان دوره آموزشی متفاوت داشته باشند مثلا سال اول بر روی نکات عقیدتی و عملی (مانند اخلاق احکام،تجوید و امثال آن)تکیه شود و اشاره ای به طور ساده و ابتدایی به مباحث صرفی و نحوی صورت گیرد چرا که ممکن است کشش این علوم در آن منطقه کم تر باشد و ...
 


١٥:١٥ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٢٨    /    تعداد نمایش : ١٤٣١



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.