برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی شاکری


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی شاکری

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی شاکری

نام و نام خانوادگی: مهدی شاکری 
استان و مدرسه محل تدریس:قم- آیت الله مجتهدی (ره)  
سابقه تدریس: سالیان متمادی تدریس
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
بازنگری در متون درسی حوزه  از مسائل روشن و بدیهی است که خوشبختانه امروزه  تردیدی در آن وجود ندارد و غالب مراجع عظام و زعمای حوزه علمیه بر آن اتفاق نظر دارند از جمله ضرورت ها و عوامل این حرکت علمی می توان به موارد زیراشاره کرد:
-تغییر ادبیات متون درسی از ادبیات سنتی و قدیم به ادبیات روز جامعه
- تبدیل متون قدیم به کتاب های آموزشی با رعایت قواعد یک متن درسی و آموزشی که ساختار آن توسط علمای برنامه ریزی آموزشی ودرسی متخصصان تدوین متون آموزشی مشخص و استاندارد شده می باشد 
-اصلاح محتوایی متون ورعایت تناسب محتوا با نیازها و مطالبات روز جامعه از قشر روحانیت 
- اصلاح سطح معارف آموزشی و تناسب آن با استعدادها و ظرفیت‌های موجود.
تذکر:البته در پایان باید متذکر این نکته بود تغییر و بازنگری به معنای کنار گذاشتن شیوه اجتهاد جواهری و تراث عظیم علمای شیعه در حوزه های علمیه نیست 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
حفظ نقاط قوت و شاکله مستحکم متون گذشته، استفاده از متخصصین درجه اول در هر موضوع درسی و به دور از خط و ربط های سیاسی تاثیر گذار، رعایت استانداردهای موجود در تالیف کتب آموزشی هم از حیث ساختار و شکل و طراحی و هم محتوایی، رعایت اخلاص در امر تدوین کتب جدید که یقینا در تداوم و تأیید مجموعه تالیف شده تأثیر گذار خواهد بود. نگاه کاربردی داشتن به متون جدید و تلاش در این راستا که تئوری های مطرح شده و محتوای ارائه شده جنبه علمی و کاربردی داشته باشد
 


١٧:٠٨ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٣١    /    تعداد نمایش : ١٩٩٩



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.