برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین نادر شهسواری


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین نادر شهسواری

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین نادر شهسواری

نام و نام خانوادگی:  نادر شهسواری 
 استان و مدرسه محل تدریس: قزوین
سابقه تدریس: ۸سال سابقه تدریس و معاونت پژوهش حوزه علمیه
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
الف. با توجه به امکانات امروزی بعض از متون قادر به پاسخگویی مسائل روز نیستند.
ب. در بعضی از متون مثل سیوطی بعضی از مباحث معلوم نیست صرفی است یا نحوی بالاخره باید تکلیفش مشخص شود.
ج. بعضی از مطالب در متون فهماندن آنها سخت و دشوار است و حتی کاربرد بیرونی ندارد یا اندک می باشد.
د. شیوه حاکم در حوزه فعلا در حیطه نظری خلاصه می شود و خیلی کم وارد حیطه عملی می شود لذا باید جبران شود
ه. تناقض گویی بین متون دیده می شود که باید رفع گردد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
الف. اولا فکری بحال سنین مختلف طلاب شود تا طلبه ای که با سطح لیسانس وارد شده در کنار طلبه ای که با سبکل وارد شده ننشیند.
ب. نکات حاشیه و کم کاربرد را حذف کنند
ج. نکات روان و بدون پیچیدگی در متون آورده شود 
د. در کنار زمان برای ارائه تئوری دروس زمانی هم برای عملی سازی متون در نظر گرفته شود
ه. مقدار متن تهیه شده تطابق با زمان درنظرگرفته شده، ندارد چراکه بسیاری از متون با محدوده زمانی مشخص شده به پایان نمی رسد.


١٢:٠٨ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩١٨    /    تعداد نمایش : ١٨٥٧



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.