برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین اسدالله حاج جعفری


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین اسدالله حاج جعفری

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین اسدالله حاج جعفری

نام و نام خانوادگی: اسدالله  حاج جعفری 
 استان و مدرسه محل تدریس:استان قم، مدرسه علمیه فاطمی(س)
سابقه تدریس: سابقه رسمی دو سال و سابقه غیر رسمی از اوائل طلبگی در هر فرصت مقتضی.
و سابقه پژوهش: مقاله ای بعنوان ترجمه چاپ شده در مجله میقات حج و مقاله فقهی- قرآنی تحت عنوان «مقابله به مثل در قرآن» تحت اشراف حضرت استاد علیدوست چاپ شده در مجله رواق فقه.
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
مسأله بازنگری در متون درسی که ناظر به مسأله تحول در حوزه علمیه است، ضرورت گریز ناپذیر است در ضمن حفظ قوت و عمق متون کهن حوزه، درس ها می بایست شکل آموزشی بخود گرفته و محتوای آن در عین کاربردی و منطبق با ضروریات زمانه بودن از استحکام کافی هم برخوردار باشد. امروزه در شیوه های آموزشی مقرر است که هر چهارسال یکبار متون آموزشی مورد بازنگری و تجدید و ترمیم قرار گیرد. در حوزه علمیه اگر این اتفاق هر 40 سال یکبار هم رخ بدهد جای شکر دارد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
نکات لازم در تغییر متون: حفظ عمق و دقت و ظرافت کتب و متون کهن اما ارائه آن در قالبی جدید، یعنی به بهانه ارائه متن آموزشی، متن دچار تنزل و ضعف علمی نشود!، مباحث نظری کتب حتما کاربردی و مفید باشند و در پایان هر درس تمارین مناسبی لحاظ شود، متون درسی متناسب با سطح طلاب باشد یعنی یک متن واحد هم برای طلبه سیکل هم دیپلم و هم فارغ التحصیل فوق لیسانس دانشگاه تدریس نشود.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
مسأله تغییر متون درسی خود یک فرایند مدیریت شده و سریع باشد طوری نباشد که با تغییر کتب طوری زمان بگذرد که نیاز به بازنگری مجدد باشد.


١٧:٣٦ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٣٣    /    تعداد نمایش : ١٨٥٣



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.