برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا دودانگه


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا دودانگه

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا دودانگه

نام و نام خانوادگی: محمدرضا دودانگه 
 استان و مدرسه محل تدریس: قزوین، مدرسه شهید مصطفی خمینی(ره)
سابقه تدریس: 1 سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
به نظر می رسد هیچ کس در ضرورت تغییر متون درسی حوزه اشکالی نداشته باشد منتهی نقطه نظر همه در روش ایجاد این تغییر است یعنی نباید تغییر ایجاد شده به گونه ای باشد که پس از چند سال تجربه ی آن، متون سابقه من حیث المجموع ترجیح داده شوند. 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
مهمترین نکته حذف زوائد متون درسی یعنی مطالبی است که هیچ کاربردی یا کاربرد بسیار اندکی دارند، می باشد واز طرف دیگر باید نکات فراگرفته شده توسط فراگیران باید کاربردی و همراه تمارین باشد تا هم مزه آن در میان آیات و روایات برای طلبه معلوم شود هم از دلسردی آنها جلوگیری کند هم بیشتر در ذهن ایشان باقی بماند.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
تشکر از همه عزیزانی که در زمینه تغییر متون درسی حوزه و نو آوری آن که از منویات مقام معظم رهبری هم هست تلاش شبانه روز داشته اند.
 


١٥:٠٥ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٢٥    /    تعداد نمایش : ٢٠٠٧



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.