برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن دلالزاده بیدگلی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن دلالزاده بیدگلی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن دلالزاده بیدگلی

نام و نام خانوادگی: محمدحسن دلالزاده بیدگلی 
 استان و مدرسه محل تدریس: اصفهان، کاشان، بیدگل؛ مدرسه المهدی(عج)
سابقه تدریس: 25 سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
عدم تسلط طلاب بر متون عربی به چند سبب می باشد
- متون عربی قدیمی با ادبیات و لهجه زمان گذشته
- استفاده نکردن اساتید از ابزار روز
- اهدافی برای هیچ ترمی از دورس نحوی تعریف نشده است
- دروس و تدریس پژوهش محور نیست
دوره تدریس باید در 3 ترم طراحی شود:
ترم اول: حضوری : آموزش روانخوانی و تجوید
ترم دوم: تقلیید نیم یا یک جزء ترتیل استاد: در دو مرحله الف- تعلیم چگونگی تقلید ب- هر هفته کار طلاب را تحویل و نمره بدهند.
ترم سوم: 3 ماه آموزش قرآن، فعالیت طلبه در کارنامه اش باشد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1- متون عربی جدید و امروزی باشد
2- برای هر ترمی یک هدفی تعریف شود مثلا قرائت یک جزء قرآن بی اعراب که کتباً اعراب گذاری نمایند و شفاها ضبط صدا گردد یا یک جزوه با توجه به سطح طلاب اعراب گذاری نموده و تحویل بدهند از نهج الیلاغه باشد یا متون درسی بالاتر یا داستانهای عربی را کتبی و یا شفاهی اعراب گذاری نمایند همچنین می تواند از روزنامه یا مجلات کودک و نوجوان باشد تا ضمن تمرین، جذابیت و لذت نسبی را داشته باشد.
3- در ارائه هر یک از مطالب نحوی بصورت فرمولی و موجز بیان کنیم و از مثال استفائه شود.
4- قبل یا بعد از هر درسی فرمول تشخیص آن موضوع تدریس شده نموداری ذکر شود.
5- از کتاب های کمک درسی قلم چی در ارائه فرمول و طریقه تشخیص هر یک از منصوبات و ترکیب های ارکان جمله استفاده شود.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
- برای هر ترمی 15 جلسه مکالمه عربی هم بصورت هدفدار  برنامه ریزی شود بدلیل اینکه یادگیری هر زبانی لازما نیاز به آموختن  اصول زبان و مکالمه دارد.
- با اساتید خبره دانشگاه در باب فرمول های تشخیص و تفهم مباحث نحوی مشورت شود.
- اگر طلبه ای کوتاهی در آموختن می نماید نمره ندهیم و ماده درسی به عنوان ناقصی بماند تا آن را به حداقل تلاش نمره ندهند بلکه با تلاش مضاعف طلبه نمره خوب را از آن اخذ نماییم.
- حضور در انس با قرآن مدرسه بعنوان کارگاه قرائت قرآن ضروری می باشد همراه با حضور و غیاب .
- تقلید ترتیل خوانی، حداقل نیم جزء از یکی از اساتیدقرآن.
- اجرای مسابقات بین طلاب پایه اول در سطح منطقه و استان تا ترغیب شوند .
- ضبط صدای قرائت تمرینی طلاب بعد از هر کلاس بعنوان کار در خانه و ارائه به استاد و اشکالات را نسخه پیچ به آنها اعلام نمایند، البته در اجرای این طرح از طلاب خبره قرائت کمک بگیریم.
 


١٤:٥٧ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٢٤    /    تعداد نمایش : ١٧١٤



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.