برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا حیدری نسب میبدی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا حیدری نسب میبدی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا حیدری نسب میبدی

نام و نام خانوادگی: محمد رضا حیدری نسب میبدی  
استان و مدرسه محل تدریس: یزد –میبد مدرسه حجة بن الحسن عج  
سابقه تدریس: 22 سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
با توجه به دگرگون شدن علم و صنعت و پیشرفت در تمام سطوح جامعه و تغییر در آلات نوشتاری و تفهیمی چنین ضرورتی احساس می شود همچنین جهت جلوگیری از اتلاف وقت طلاب و بهره مندی بیشتر و نیز جلوگیری از خستگی و سرکوفتگی طلاب از عبارت پیچیده و تکراری بعضی کتب رایج حوزه، تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1.حفظ جنبه علمی متون 2. حذف تکراری ها و در عین حال تکرار مطالب مفید بطوری که خسته کننده نباشد3. پژوهش محوری بودن متون4. تعداد جلسات دروس در هر یک از نیمسال مشخص وبه فراخور آن متن تغییر یافته ،بصورت دروس جداگانه باشد و هر درسی متن و تمرین و سئوالات و تحقیق در آن زمینه را دارا باشد5. متن مورد نظر اعراب گذاری نشده باشد تا طلاب با تفکر و تدبر اعراب آنرا بدست بیاورند6.کتاب تدریس استاد جدا از کتاب درسی طلاب  بوده و احیانا توضیحاتی اضافه بر متن اصلی داشته باشد7. حوزه های علمیه نجف و همچنین الازهر و عربستان بررسی شود و از کتبی که در ادبیات عرب استفاده می شود از آنها بهره گیری بعمل آید تا مجموعه جامع تری تهیه شود 
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
لزوم آموزش مطالب تغییر یافته برای اساتید  و در صورت امکان نداشتن آن توسط سی دی های ضبط شده و ارسال برای اساتید – تغییر نام کتاب جدید و بنام حوزه علمیه قم- استفاد از پاورپوینت در تدریس استاد – مرور طلاب پایه های 4 به بعد به مطالب تجزیه و ترکیب و حداقل 2 یا 3 ساعت در هفته کلاس عملی و کارگاه داشتن با حضور استاد نحو – اهتمام اساتید سطوح بالاتر به امر ادبیات
 


١٢:٠٢ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩١٧    /    تعداد نمایش : ١٧١٤



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.