برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی بیگدلی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی بیگدلی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی بیگدلی

نام و نام خانوادگی: مهدی  بیگدلی  
استان و مدرسه محل تدریس: قم، مدرسه امام مجتبی(ع)  
 سابقه تدریس:14 سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
از سالهای متمادی و قبل از زمانی که سعادت تدریس در حوزه را داشته ایم به شخصه این مهم را احساس و کم و بیش به مسولین گوشزد کرده ایم هم از حیث سرفصلها و هم از حیث محتوی  و هم از عدم به روز بودن و تطابق به نیازهای مستحدثه، و احیانا اشتباهات و اغلات و یا اضافات و غوامض موجود مستدل قدیم با اقرار به شمای جوانب مثبت و مستغنی بودن و عالم پرور بودن مطالب که از افواه و زحمات بی شائبه اعاظم گذشته که به ارث رسیده است و لذا قابل تقدیر است. از زحمات و کوشش مدام و چند ساله اساتید و اعاظم و مسولین و بزرگان و همه کسانی که به هر جهت دخیل بوده اند در بازنگری و لذا سپاسگزاریم.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
البته تغییر لازم انجام گردیده و تقریبا به اتمام و اکمال رسیده است  و بسیار قابل تقدیر است . شاید در این مختصر نظر دادن خیلی موثر نباشد البته از این نظر که با عمق نظری و تخصیصی و استفاده از صاحب نظران و متخصصین از اعازم و انظار جمعی و چکش کاری لازم که انجام گردیده کمتر می شود نظری دارد. کیفی، اجمالا عرض می شود که: 
حتما باید درسرفصل بندیها و متون حتما باید استعدادهای متفاوت و مختلف از حیث سطح درسی و علمی و سنی من جمله سیکلی، دیپلمه و دانشگاهی مد نظر قرارگیرد و کاملا سلیقه ها اعمال گردد.
تغییر متن به گونه ای نباشد که عنوان شود صرفا آسان اموزی و عدم عمق نگری نباشد که بعضا علما و اعاظم عنوان نمایند که متون سنتی و عالم پرور کنار گذاشته شده و احیانا طلاب به عمق نگری و عمق پژوهش و تمکن علمی لازم فائق نمی شوند.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
شاید بهتر بود در نظرخواهی و انتقاد از انظار بزرگان اعاظم  وسعت نگری می شد.چه بسا دربلاد غیر قم و در گوشه و کناری اساتیدی در انزوا و احیانا گوشه نشین وجود دارد که استفاده از انظار آنان بتواند در رفع اشکالات و اعمال فوائد و نکات مؤثر تر و عمیق تر، موجب جلب نظر اکثری صاحب نظران و نتیجهً دررفع و دفع اشکالات و رسیدن به اهداف بسیار نزدیکتر بود.
پیشنهاد:
چنانچه در طول سالی که طبق متون جدید تدریس می شود هر از چند گاهی(مثلا هردو ماه) فرا خوانی از اساتید بشود و برآورد چگونگی پیشرفت امر در تمام جوانب بشود.
از چگونگی تدریس و روش و محتوا و شادابی اساتید فیلم و ضبط صوت گردیده و برآورد شود و رفع اشکال و انتقال تجارب به سایرین اعمال گردد.
تشویقات عملی و علنی از مدرسه، مدیر، استاد و طلبه ای که با طرح جدید و متن نو به بهترین وجه کنار آمده و به نتایج خوبی نائل آمده ، بعمل آید.
 چنانچه به نکته و یا نکاتی در پیشنهادات و انتقادات واقعا رسیدیم و دریافتیم که کار اشکال داشته ، لازم است اعلام و اعمال گردد.
  کتابها و متون به قدر کافی و مورد نیاز چاپ و تهیه گردد و به هیچ وجه خطاء کمبود کتاب و مرجع احساس نشود.
با اشراف کامل، دقت در چاپ گردد تا اغلاط و اشتباهات چاپی باعث نشود که احساس گردد تفاوتی در متون قبلی از این حیث حاصل نشده.
حتی المقدور اسامی کسانی که در مدیریت و اعمال تغییر متون دخیل بوده و زحمات زیادی را متحمل شده اند ذکر شود و یا به گونه ای شناسانده شوند.
 


١٨:٠١ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٣٧    /    تعداد نمایش : ٢١٣٠



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.