برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حاجی آقا بزرگی امیری


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حاجی آقا بزرگی امیری

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حاجی آقا بزرگی امیری

نام و نام خانوادگی: حاجی آقا بزرگی امیری 
استان و مدرسه محل تدریس: مازندران، قائم شهر، محمدیه  
سابقه و سنوات تدریس: 7 سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
تغییر در سیستم آموزشی حوزه و متون درسی آن، از ضروریات است، متون آموزشی نیست و از طرفی حشو و زواید و از طرفی دیگر نقص و کمبود دارد و البته دوره طولانی است دوره عمومی باید  کوتاهتر باشد و لازم نیست همه این کتب و متون را همه طلاب بخوانند. دوره عمومی 5 سال کافی است. و بعض از این دروس باید به دوره های بعد از 5 سال که تخصصی است ملحق شود البته روش تدریس در حوزه هم قدیمی است و ایراداتی هم دارد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
متن اموزشی باید بصورت پیوسته و مرحله ای تدوین شود(مراحل اشنایی،شناخت و تسلط) باید دارای تمرین و تحقیق باشد تا کاربردی شود. باید متناسب با نیازهاذو اهداف طراحی شده باشد مثلا کسی که نمی خواهد مجتهد بشود نیاز نیست بعضی از کتابهای فقهی یا اصولی را بخواند. از متاسفانه بسیاری از مساله گوها و روحانی ها مساله گفتن بلد نیستند زیرا دوره ندیده اند و قس علی هذا. متن نباید خیلی پیچیده باشد.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
ما برای دروس مطروحه در حوزه هم نیاز به کتاب کار برای طلاب در هر درس داریم تا تمرین و تکرار شود و هم نیاز به کتاب استاد برای اساتید داریم تا دانش خود را افزایش دهند. از در حوزه اختیارات استاد کم است باید به استاد سرفصل بدهند نه اینکه بگویند از اینجا تا فلان جا همه را تدریس کن تا اینکه استاد فقط بدود برای اینکه محدوده را تمام کند و غالبا هم تمام نمی شود این مساله خلاقیت استاد را از بین می برد، بگذارید استاد گزینش نماید.


١٧:٥٣ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩٣٤    /    تعداد نمایش : ٢٢٠٣



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.